روابطعمومیها به عنوان یک ابزار مدیریتی، حلقه ارتباط بین مدیران، کارکنان و جامعه هستند. روز روابط عمومی صرفا یک عنوان در صفحات تقویم نیست، بلکه سرفصلی است از تعهد، تخصص، علم و هنر.
کار روابط عمومی کار دل است. مراسمی که برپا می شود وقتی همه آرام روی صندلیهایشان به چیزی جز برنامهها توجهی ندارند، قلب توست که با سرعتی مضاعف در سینه میتپد و نگران لحظه لحظه اجرای برنامه هستی، وقتی همه در حال ترک محل برگزاری برنامه هستند، این تو هستی که در ذهنت نقاط ضعف را یادآوری می کنی؛ داشتن دغدغهی برگزاری گردهماییها، شرکت در نمایشگاه و یا برپایی مراسم مختلف.
مرور کنداکتور، استرس دریافت به موقع بروشورهای چاپی، بنر و استند و نصب به موقع در محل مناسب مراسم، پیگیریهای تلفنی ایاب و ذهاب میهمانان، تنظیم صورتجلسات گزارشهای مدیریتی، تولید و ارسال به موقع خبر و دریافت بازتاب آنها، بهروزرسانی وبسایت و رصد ایمیلها، شرکت در مراسم سوگواری یا خوشحالی از دریافت خبری خوش و بسیاری نمونههای دیگر از این دست است که روابط عمومی ها سکانداری آن را برعهده دارند. اینجاست که اگر عشق به کار نباشد نمیتوان در این حوزه وارد شد.
روابط عمومیها نقش حیاتی و ارزندهای را در پاسخگویی به اذهان عمومی و شفافسازی افکار جامعه نسبت به رخدادهای درون سازمان و آشکار ساختن سیاستها و موضعگیریهای سازمان بازی میکنند که موفقیت در این عرصه بی شک وامدار علم، تخصص و تعهد کارکنان روابط عمومی است.
روز ارتباطات و روابطعمومی بهانهای است تا باردیگر یادآورشویم، نمادهای توسعه یک جامعه در گرو توزیع عادلانه اطلاعات، روشنگری افکارعمومی، مردمداری و احترام به حقوق انسانها به منظور افزایش سطح مشارکت مردم است که مأموریت انجام آن برعهده روابطعمومی سازمانها است.
امروزه نقش روابط عمومی ها در کمک به تصمیم گیری های مدیریتی و استراتژیک یک سازمان نقشی قابل توجه است. نقش روابط عمومی به عنوان ابزار مدیریتی برای فعالیتهای حرفه ای، علمی و الکترونیکی، از مشخصه های جدید روابط عمومی در عصر ارتباطات است.اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاعرسانی در همه عرصهها پیشتاز است، دوچندان شده است به گونه ای که موفقیت سازمانها، ادارات و شرکتها و دوامشان در عرصهها و فعالیت های تخصصی به عملکرد روابط عمومیهای آنها وابسته است.
روابط عمومی مدون و برنامه ریزی شده یکی از ابزارهای قوی مدیریت افکار است، روابط عمومی به عنوان اصلی ترین حلقه ارتباط بین مدیران و کارکنان، مسئولیت خطیری در فرآیند دسترسی مدیران و افکار جمعی دارند به همین دلیل توجه ویژه به روابط عمومی، به عنوان نهادی که می تواند به صورت نظام مند، برنامه ریزی شده و سنجیده در جهت ایجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مدیران با کارکنان اقدام کند، بسیار حائز اهمیت است.آنچه اهمیت دارد این است که کار روابط عمومی تسهیل و خدمت به مدیریت است نه مدیر.
برای آنکه محور اساسی کار روابط عمومی کسب منافع برای کل سازمان است نه برای شخصی که در رأس هرم سازمانی قرار گرفته است. بنابراین باید به روابط عمومی و کارکردهای آن، بهتر و منطقی تر نگاه کرد. در این صورت است که روابط عمومی میتواند در سازمان موفق عمل کند.
زمانی که از ارتباطات سخن به میان می آید، این بخش به طور کلی حمل و نقل و مخابرات، رسانه ها و روابط عمومی ها را نیز شامل می شود. در این زمینه دولت تدبیر و امید با وجود تنگناهای اقتصادی توانسته است در بخش حمل و نقل ریلی و جاده ای فعالیت های قابل توجهی داشته باشد.
در این دولت رسانه های مکتوب توسعه یافت و بستر استفاده آزاد از تکنولوژی های نوین ارتباطی ایجاد شد. تلاش و فعالیت های دولت تدبیر در زمینه توسعه ارتباطات الکترونیک در سال های گذشته موفقیت آمیز بوده است.
در این دوره دسترسی مردم جامعه به فناوری های نوین که خود نمادی از دموکراسی و مردم سالاری محسوب می شود، افزایش یافت که این امر به صورت محسوس و مشهود در فضای سیاسی و اجتماعی قابل لمس است.
مردم و سازمان ها از خدمات الکترونیک با کیفیت تری بهره مند شده اند و بستر توسعه تجارت الکترونیک به وجود آمد اما هنوز روابط عمومی ها نتوانسته اند آنطور که باید از این بستر استفاده کنند.
بسیاری از اداره های کل روابط عمومی وزراتخانه ها به اندازه تلاش دولت و مسوولان وزارتخانه نتوانسته اند اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و دولت الکترونیک را مستقر کنند. این امر موجب شده است که هنوز مردم برای کارهای بسیار کوچک و پیش پا افتاده در خیابان ها و سازمان ها سرگردان شوند.
روابط عمومی علم است و بایستی به کارکردهای حرفه ای و علمی آن توجه شود و مشاوران روابط عمومی و ارتباطات در سازمان ها به کار گرفته شوند.
برای بهبود و ارتقای کیفی روابط عمومی نخستین گام، حمایت مادی و معنوی تولید کنندگان علمی حوزه ارتباطات و روابط عمومی به شمار می رود که البته در این زمینه هنوز هیچ ساز و کار مناسبی از طرف دانشگاه ها و دیگر نهادهای اجرایی طراحی نشده است.
اقدام دوم، انتخاب و انتصاب مدیران تخصصی در عرصه کار حرفه ای روابط عمومی و ارتباطات محسوب می شود، مدیرانی که از نظر اخلاقی بیش از منافع شخصی و سازمانی به منافع مردم توجه کنند و به دنبال احقاق حقوق جامعه باشند و در آخر، انتخاب راهبرد دولت الکترونیک است.
در این صورت روابط عمومی هم کار مردم را بهتر انجام خواهد داد و هم به پیشبرد امور اقتصادی و اجتماعی جامعه بیشتر و بهتر کمک خواهد شد. به هرحال نگاه حاضر به روابط عمومی و جایگاه روابط عمومی در کشور با اجرایی شدن این توجهات میتواند گامهای بلندی را در حرکت روبه رشد نظام ارتباطی و روابط عمومی درکشور بردارد و این حرفه و فن تخصصی را در جایگاه و مرتبه و منزلت واقعی خویش قرار دهد. در واقع میتوان گفت روزملی ارتباطات و روابط عمومی میتواند نقطه عطفی را در توسعه و تحول واحدهای روابط عمومی در ایران ایجاد نماید.
فرارسیدن این روز را صمیمانه به تمامی دست اندرکارانِ سختکوشِ حوزهی روابط عمومی تبریک و تهنیت میگویم و برای آنان در این مسیر دشوار، حساس و مسئولیت آفرین آرزوی توفیق روزافزون دارم.
*مدیر روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی خراسان جنوبی
انتهای پیام/